سیستم تعلیق و فنربندی خودرو اسپرت چیست؟

سیستم تعلیق و فنربندی خودرو اسپرت چیست؟

زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

اهمیت سیستم تعلیق در عملکرد خودرو

در دنیای امروز، خودروها به عنوان یکی از وسایل حمل و نقل اساسی در زندگی ما جای گرفته‌اند و با پیشرفت تکنولوژی، ابزارهای مختلفی برای بهبود عملکرد و ایمنی این وسایل به وجود آمده است. یکی از عناصر کلیدی در این راستا، سیستم تعلیق و فنربندی خودرو اسپرت است. سیستم تعلیق مناسب نه تنها راحتی سرنشینان را افزایش می‌دهد، بلکه کنترل و پایداری خودرو در مسیرهای مختلف را بهبود می‌بخشد. که در ادامه مقاله متخصصین اسپرت خودرو در ارومیه به بررسی آن پرداخته اند.

بررسی سیستم تعلیق و فنربندی خودرو  و نقش آن

سیستم تعلیق و فنربندی خودرو یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو است. که وظیفه‌ی جذب نوسانات و ارتعاشات وارد به چرخ‌ها بر اثر ناهمواری‌های جاده را بر عهده دارد. این سیستم همچنین نقش مهمی در کنترل و پایداری خودرو در هنگام رانندگی ایفا می‌کند. سیستم تعلیق و فنربندی اسپرت خودرو نقش مهمی در ایمنی و راحتی خودرو ایفا می‌کند. از نظر متخصصین اسپرت خودرو در ارومیه، این سیستم از آسیب رسیدن به خودرو در هنگام حرکت در ناهمواری‌ های جاده جلوگیری می‌کند و همچنین باعث می‌شود که خودرو در هنگام رانندگی نرم‌تر حرکت کند.

اجزای سیستم تعلیق و فنربندی خودرو اسپرت

سیستم تعلیق و فنربندی خودرو اسپرت چیست؟

سیستم تعلیق و فنربندی خودرو اسپرت از اجزای مختلفی تشکیل شده است. که در ادامه متخصصین اسپرت خودرو ارومیه به آنها پرداخته و شرح دادند.

  • فنر: فنر وظیفه‌ی جذب نوسانات و ارتعاشات وارد به چرخ‌ها را بر عهده دارد. فنرها انواع مختلفی دارند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به فنر لول، فنر پیچشی و فنر بادی اشاره کرد.
  • کمک‌فنر: کمک‌فنر وظیفه‌ی کنترل حرکت فنر و جلوگیری از ضربه‌های شدید به اتاق خودرو را بر عهده دارد. کمک‌فنرها انواع مختلفی دارند که از جمله‌ی آنها متخصصین اسپرت خودرو در ارومیه به کمک‌فنر روغنی و کمک‌فنر گازی اشاره کرد.
  • میل موج‌گیر: میل موج‌گیر وظیفه‌ی کاهش نوسانات و ضربه‌های وارد به خودرو در هنگام حرکت در پیچ‌ها را بر عهده دارد.
  • طبق: طبق وظیفه‌ی اتصال چرخ‌ها به شاسی خودرو را بر عهده دارد.
  • بوش: بوش قطعه‌ای لاستیکی یا فلزی است. که وظیفه‌ی کاهش اصطکاک و ضربه‌های وارد به سیستم تعلیق را بر عهده دارد.

انواع فنر خودرو و کاربردهای آن

سیستم تعلیق و فنربندی خودرو اسپرت چیست؟

فنر یکی از اجزای اصلی سیستم فنربندی خودرو است. که وظیفه‌ی جذب نوسانات و ارتعاشات وارد به چرخ‌ها را بر عهده دارد. فنرها انواع مختلفی دارند که از جمله‌ی آنها متخصصین اسپرت خودرو درارومیه به موارد زیر اشاره دارند:

  • فنر لول: فنر لول یک فنر مارپیچی است. که به چرخ خودرو متصل می‌شود. این نوع فنر در اکثر خودروهای امروزی استفاده می‌شود.
  • فنر پیچشیفنر پیچشی یک میله‌ی فلزی است. که به دور یک محور پیچیده می‌شود. این نوع فنر در خودروهای قدیمی و برخی از خودروهای امروزی استفاده می‌شود.
  • فنر بادیفنر بادی یک کیسه‌ی هوا است که با هوای فشرده پر می‌شود. این نوع فنر در خودروهای لوکس و شاسی بلند استفاده می‌شود.

انواع سیستم تعلیق و فنربندی

سیستم تعلیق و فنربندی اسپرت خودرو را می‌توان از نظر استقلال به دو دسته‌ی مستقل و وابسته تقسیم کرد:

  • سیستم تعلیق مستقل
  • سیستم تعلیق وابسته

در سیستم تعلیق مستقل، هر چرخ به صورت مستقل از چرخ‌های دیگر حرکت می‌کند. این سیستم تعلیق باعث می‌شود که خودرو در هنگام حرکت در پیچ‌ها پایدارتر باشد. در سیستم تعلیق وابسته، چرخ‌های یک محور به یکدیگر متصل هستند و به صورت یکپارچه حرکت می‌کنند. این سیستم تعلیق ساده‌تر و ارزان‌تر از سیستم تعلیق مستقل است.

علائم خرابی سیستم تعلیق و فنربندی اسپرت خودرو چیست؟

سیستم تعلیق و فنربندی خودرو اسپرت چیست؟

خرابی سیستم تعلیق و فنربندی اسپرت خودرو از نظر مهندسین اسپرت خودرو در ارومیه می‌تواند باعث بروز علائم مختلفی شود که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صدای‌های غیرعادی هنگام رانندگی
  • لرزش خودرو در هنگام حرکت
  • افت خودرو از یک طرف
  • افزایش مصرف سوخت

در صورت مشاهده‌ ی هر یک از این علائم، باید برای بررسی و تعمیر سیستم تعلیق و فنربندی سیستم خودرو به تعمیرگاه مراجعه کرد.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

بررسی اسپرت کردن خودرو و مزایا و معایب آن
گفتگوها

دیدگاهتان را بنویسید

whatsapp